مزدا ۳ نیز تاکنون در قالب دو نسل توسط گروه خودروسازی بهمن خاک جاده‌های ایران را به تایرهای خود مالیده است. مزدا ۳ از سال ۱۳۸۹ در قالب نسل دوم خود (مدل BL) از مشتریان ایرانی رخصت گرفت و خیلی زود به محبوب دل ژاپنی‌سواران و هم‌وطنان علاقه‌مند تبدیل شد.
این سدان ژاپنی، ابتدا با چهار تیپ به بازار راه یافت؛ اما تولید سه تیپ اول آن، بعد از دو سه سال متوقف شد؛ هم‌چنین کل تولید این خودرو در سال ۹۲ به حالت تعلیق درآمد؛ اما پس از رفع تحریم‌ها، مجددا تیپ ۴ مزدا ۳ جدید جهت عرضه به بازار ایران روی خط مونتاژ بهمن موتور قرار گرفت. از سال ۱۳۹۷ نیز برخی آپشن‌های جدید نظیر حسگر پارک عقب، دوربین دید پشت و نمایش‌گر داشبورد به‌همراه برخی اصلاحات، به مجموعه آپشن‌های نیو مزدا ۳ اضافه شد.


سراتو سایپا ۲ لیتری آپشنال



نسل دوم کیا سراتو دقیقا هنگامی ‌که مشغول برگزاری جلسه تودیع و معارفه خود با نسل سومش در خطوط تولید کمپانی کره‌ای کیا موتورز بود، به‌ناگاه سر از کارخانه شرکت سایپا درآورد. البته مسلما این محصول به اندازه نسخه‌های وارداتی سرشار از آپشن نبود و به صلاح‌دید مسئولان سایپا، کمی از کوله‌بار تجهیزات آن کاسته شد تا این سدان جمع‌وجور با بهایی نسبتا منطقی‌تر پا به بازار کشورمان بگذارد.
سراتو سایپا با دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی 1.6 و 2 لیتری سر از بازار ایران درآورد؛ البته نمونه دو لیتری در کشور بیشتر موردتوجه قرار گرفت.
حداکثر قدرت سراتو ۲۰۰۰ به ۱۵۴ اسب‌بخار می‌رسد و نهایت گشتاور آن نیز حول مدار ۱۹۴ نیوتن‌متر بر ساعت گردش می‌کند. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به عنوان یک میانجی بین پیشرانه و چراغ‌های جلو ظاهر شده است تا نیروی حاصل را میان این دو ردوبدل کند.



مواردی هم‌چون شتاب صفرتاصد معادل ۱۰.۵ ثانیه، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، مهم‌ترین آمار عملکردی سراتو سایپا در نسخه ۲۰۰۰ آپشنال را به اطلاع شما می‌رسانند.

کروزکنترل، حس‌گر پارک عقب، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن، فرمان هیدرولیک دوحالته با پدال شیفتر، روکش چرمی، سامانه مالتی‌مدیا با نمایش‌گر و ۶ عدد اسپیکر، نویگیشن، دوربین عقب، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، تنظیم دستی صندلی‌ها، سوئیچ هوشمند، سانروف و آینه‌های جانبی برقی، شاخص‌ترین تجهیزاتی هستند که توسط سایپا روی نسل دوم سراتو نصب شده‌اند.
مزدا ۳ جدید



طراحی ظاهری مزدا ۳ نسبت به سراتو نسل دوم روان‌تر به نظر می‌رسد و خطوط به‌کاررفته در آن، کمتر با زوایای تند همراه شده است. هم‌چنین گرچه طراحی داخلی سدان ژاپنی ساده‌تر از سراتو است، اما شاید بسیاری از مشتریان این سبک را بیشتر بپسندند. از لحاظ کیفیت متریال نیز باید گفت که خودروی ژاپنی تقریبا در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد و صندلی‌های آن از منظر اصول ارگونومیک، تطابق بیشتری با بدن سرنشین دارند و خستگی کمتری را به ایشان انتقال می‌دهند.
تیپ ۴ مزدا ۳ جدید، یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر را در سینه خود جای داده است تا توانی معادل ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متری را به‌یاری یک گیربکس ۵ دنده اتوماتیک روانه چرخ‌های جلو سازد.
سدان ژاپنی بهمن موتور، چابک‌تر از سراتو سایپا ظاهر شده است و شتاب صفرتاصد برابر با ۹.۲ ثانیه‌ را ارائه می‌دهد. نهایت سرعت آن نیز به ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در این بین، معادل ۷.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.



کاتالوگ مزدا ۳ جدید تیپ ۴، خبر از حضور امکاناتی به شرح زیر خواهد داد:

کروزکنترل، سنسور پارک عقب، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور باران، ترمزهای ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ چرخشی، فرمان الکتروهیدرولیک ۴حالته با دکمه‌های کنترل و پدال شیفتر، مالتی‌مدیا با نمایش‌گر لمسی و ۶ اسپیکر، نویگیشن دوربین عقب، ۶ عدد کیسه‌هوا، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی ۶ حالته برقی راننده، گرم‌کن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن و…

توجه: برخی امکانات ویژه مدل‌های 97 به بعد مزدا 3 جدید هستند.



در زمینه‌های عملکردی نیز مزدا ۳ نیو گرچه سواری نسبتا اسپرتی را ارائه می‌دهد، اما با اختلاف کمی سواری تقریبا نرم‌تری در مقایسه با سراتو مونتاژی دارد و از این لحاظ، قادر به ایجاد آسایش بیشتر برای سرنشینان خواهد بود. شتاب و چالاکی آن نیز نسبت به سراتو برتری دارد و قادر است رانندگی مهیج‌تری را برای کاربران خود رقم بزند.
نتیجه‌گیری

کیا سراتو سایپا و مزدا ۳ جدید، هر دو جزو پرفروش‌ترین سدان‌های کامپکت مونتاژ داخل به شمار می‌روند و تفکیک این‌که کدام‌یک خوش‌فروش‌تر است، کار ساده‌ای نخواهد بود.
اگر بین خرید سراتو کم‌کارکرد و مزدا ۳ جدید با کارکرد بالاتر تردید دارید، بهتر است ابتدا سلیقه بصری خود را در نظر بگیرید؛ در این بین، احتمالا اکثر مشتریان رخسار مزدا ۳ جدید را به شمایل ساده‌تر کیا سراتو TD ترجیح دهند. از لحاظ چابکی و نرمی سواری نیز، خودروی ژاپنی در جایگاهی بالاتر دسته‌بندی خواهد شد.
اما در این بین، مسائلی هم‌چون کارکرد زیاد مزدا ۳ و هزینه‌های تعمیر بیشتر آن، می‌توانند به‌عنوان دست‌اندازهایی بر سر راه مشتریان برای خرید این مدل ظاهر شوند. البته کیفیت پیشرانه و گیربکس ژاپنی محصول بهمن موتور در قیاس با سدان سایپا بیشتر است؛ اما به هر حال، خودروهابی با کارکرد بالاتر، استعداد خرابی بیشتری نیز دارند. قیمت قطعات یدکی اصلی مزدا نیز بالاتر است و همین مورد، می‌تواند هزینه‌های بیشتری را به مالک این خودرو تحمیل کند.
ناگفته نماند که لوازم بدنه mazda 3 هم جزو گران‌قیمت‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود؛ بنابراین، در صورت بروز تصادف و فقدان بیمه بدنه، باید در مورد هزینه‌های سرسام‌آور بازسازی خودرو نیز اندیشید.
به‌عنوان سخن نهایی، می‌توان مزدا ۳ جدید را خودروی برتر این میدان دانست. هرچند که کارکرد کمتر کیا سراتو هم مشوقی نسبتا دل‌فریب برای شمار دیگری از مشتریان خواهد بود.